Att marknadsföra sig själv eller sin produkt digitalt skiljer sig en aning från medium till medium. Gör man exempelvis reklam i TV måste man tänka på var man gör reklam (kanal och tid) samt på hur reklamen är utformad för att bäst fånga intresset hos ens tilltänkta publik. Är ens publik exempelvis kvinnor i vuxen ålder och man säljer en proteinbar som ska göra så att man orkar mer, kan man i reklamen visa kvinnor som utövar olika sorters sporter. För att mot slutet visa att kvinnorna äter proteinbaren för att få energi och ladda batterierna. Reklamen skulle kunna visas på de tre största reklamkanalerna i Sverige (TV3, TV4 och Kanal 5), och då under kvällstid när de flesta tittar.
Det går också göra reklam online via videosnuttar på streamingsajter som Youtube och Twitch, på dessa sajter avgör videons innehåll vad man får för reklam. Kollar man exempelvis mycket på matprogram på Youtube, får man matrelaterad reklam. Som till exempel reklam för ost, grädde, smöt och mjölk. Tittar man på vloggar kan modereklamer vara den vanligaste typen av reklam. Anledningen till varför det är för att marknadsförare själva kan ställa in på vad för typer av videos som deras reklam ska visas på.
Den kanske äldsta reklamformen är radioreklam. I radio kan man endast fånga potentiella kunders uppmärksamhet med ljud, vilket gör radioreklam lite knepigare än de ovannämnda reklamtyperna. Det marknadsförare dock har upptäckt är att någonting som sjungs blir lättare ihågkommet. Det är därför som många reklamer i radio består av en röst som sjunger. Så exempelvis om reklamen handlar om att https://www.notlagret.se/ har bra priser på pianoböcker, istället för att bara säga att de har bra priser, så sjunger de det istället. Som extra krydda kanske de även slänger in ett pianosolo, för att verkligen hamra hem att det är pianonotböcker det handlar om.
Detta var några sätt som man kan marknadsföra sig själv eller sin produkt digitalt, givetvis kan man marknadsföra sig själv analogt via tidningar, men för största räckvidd 2019 måste man marknadsföra sig digitalt.